Zetel of niet, wij gaan door

Voor een zetel was het dit jaar nog te vroeg. Wat wel vaststaat, is dat we enorm zijn vooruit gegaan.
Tijdens deze verkiezingen hebben we PVDA in Heist op de kaart gezet. We organiseerden een grote bevraging, we maakten werk van een sterk inhoudelijk programma, we kwamen op de straat met sociale acties, we gingen deur aan deur met onze folders en we stonden stevig ons mannetje tijdens de debatten.  Dit resulteerde niet enkel in de groei van het stemmenaantal, maar ook in de groei van onze werking.

We hebben dus een goede basis gelegd voor het werk van de komende jaren. En werk zal er genoeg zijn, want ook zonder zetel kunnen we een kritische en sociale stem vertegenwoordigen in Heist. Misschien moeten we wat creatiever zijn of wat harder roepen, maar ze zullen ons wel horen in de gemeenteraad. Wat vaststaat, is dat wij ons gaan blijven inzetten voor een sociale en groene gemeente op mensenmaat.

Wij zijn ook erg tevreden met de resultaten die de PVDA elders in het land haaldde. De PVDA gaat vooruit in de stad Antwerpen en haar districten, breekt voor het eerst door in de provinciehoofdsteden Gent, Leuven en Hasselt en verovert ook een eerste zetel in de centrumsteden Mechelen, Turnhout, Geel, Vilvoorde en Sint-Niklaas. 'Daarmee zitten we op schema om in 2019 ook langs Vlaamse kant een verkozene naar het federaal parlement te sturen', zegt een tevreden Peter Mertens. In Borgerhout kan de PVDA samen met Groen en sp.a de linkse coalitie verder zetten en ook in Antwerpen is een progressieve meerderheid mogelijk. In Wallonië en Brussel zet de partij stevige scores neer in de centrumsteden.