Vrouwvriendelijke Gemeente

Wij streven naar een samenleving van gelijkheid tussen vrouwen en mannen en zonder discriminatie. We willen dat vrouwen veilig zijn voor seksisme en geweld. We willen voor vrouwen gelijke toegang tot de arbeidsmarkt, zonder gender loon- en pensioenkloof. We willen de druk van de traditionele rollenpatronen weg, met meer tijd en ruimte om zich ten volle te ontplooien. De genderongelijkheid wegwerken is een kwestie van maatschappelijke keuzes in allerlei aspecten van het samen-leven. Ook de gemeente moet die keuzes maken. Wij willen een vrouwvriendelijk Heist-op-den-Berg. Een gemeente die de genderongelijkheid effectief aanpakt.

1. We investeren in preventie van geweld tegen vrouwen

• We willen meer inzetten op seksuele en relationele vorming op school. Preventie van seksisme en van geweld tegen vrouwen begint op jonge leeftijd.
  • De gemeente moet een vrouwvriendelijke cultuur uitdragen.
  • We verhogen de veiligheid van vrouwen in de publieke ruimte door verlichting van straten en parken.

2. We investeren in hulpverlening voor vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld of seksisme

• We gaan voor laagdrempelige politiekantoren die ook ’s nachts open zijn.
  • We zorgen voor goed opgeleid politie-onthaal voor slachtoffers van geweld en zetten de bestrijding van intrafamiliaal geweld hoog op de agenda.
  • We maken meer middelen vrij voor vrouwenopvang (vluchthuizen) bij het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) Heist-op-den-Berg
  • We hanteren als gemeente een gedragscode en stellen in alle gemeentediensten een vertrouwenspersoon aan.

3. Geen discriminatie ten opzichte van vrouwen

• We geven financiële ondersteuning aan lokale vzw’s die aan basiswerk doen met vrouwen.
  • We voorzien gratis openbare toiletten.
  • We voorzien voedings- en verzorgingsruimtes voor baby’s en peuters, makkelijk toegankelijk voor vrouwen én mannen.

4. Maak van zorgtaken een keuze, geen verplichting of noodzaak

• We breiden de publieke kinderopvang verder uit.
  • We breiden de vakantie- en buitenschoolse opvang verder uit.

5. Gelijkheid op de arbeidsmarkt

• We bannen verplicht deeltijds werk in de gemeentediensten of -bedrijven. Bij nieuwe vacatures moet er eerst gekeken worden naar het verhogen van het aantal uren van de werknemers die al in dienst zijn en die dit wensen.

6. Recht op abortus

• We helpen vrouwen in financiële moeilijkheden om hun abortus toch mogelijk te maken.