Veilig Heist

Veilig wonen, kunnen buitenspelen, naar de winkel kunnen gaan en een praatje kunnen slaan met de buren: dat is een basisrecht zoals het recht op onderwijs of werk. Veiligheid is geen rechts thema. Integendeel, het recht op fysieke integriteit is een recht dat voorop staat bij consequent links.

1. Laagdrempelige wijkkantoren en meer wijkagenten

• We gaan voor laagdrempelige politiekantoren in elke deelgemeente.
  • We herwaarderen de rol van de wijkagent en investeren in Wijkondersteuningsteams.
  • We organiseren inspraak op wijkniveau, voor inwoners en verenigingen, om de prioriteiten op vlak van preventie en veiligheid in de wijk te bepalen.

2. De misdaad effectief laten bestraffen

• Nultolerantie voor de georganiseerde misdaad. We geven prioriteit aan het bestrijden van rondtrekkende dievenbendes, drugshandel en aan de grote oplichterij en fraude.
  • We laten fysiek geweld en criminaliteit ook effectief bestraffen. Dit heeft een afschrikkende rol. Dat betekent niet dat er om ter langst en om ter hardst gestraft moet worden. Het betekent wel dat straffen effectief uitgevoerd worden.

3. Beter voorkomen dan genezen

• We verbeteren de leefbaarheid in wijken, we zorgen voor meer hulp, preventie en sociale controle door buurtwerkers, straathoekwerkers, jeugdanimatoren en gemeenschapswachten.
  • We zorgen voor een directe communicatielijn tussen sleutelfiguren in de wijk en de wijkagent.
  • We geven jongeren verantwoordelijkheid met rechten en plichten. We willen Plein Patrons in heel de gemeente. Plein Patrons vanaf 16 jaar nemen verantwoordelijkheid op voor hun eigen plein in samenwerking met professionele coaches uit het jeugdwerk.
  • We zetten in op dialoog en communicatie in plaats van op GAS-boetes. Bij echte problemen schakelen we justitie in.

4. Het slachtoffer staat centraal

• We waarderen het werk van de dienst slachtofferhulp en laten de dienst verder uitbouwen.
  • We besteden bijzondere aandacht aan familiaal en seksueel geweld. We maken de hulplijn 1712 bekend en beter bereikbaar. We investeren in extra opleiding bij het aanpakken van intrafamiliaal geweld voor politie, justitie en hulpverleners en we creëren extra gratis vlucht- en opvangplaatsen voor slachtoffers.
  • Bij kleine buurtcriminaliteit gaan we vooral voor herstelgerichte straffen, zodat daders beseffen wat ze hebben aangericht bij slachtoffers.

5. Investeren in sociale rechtvaardigheid en zekerheid

• We ijveren voor de herfinanciering van het onderwijs, het recht op werk en de versterking van de sociale zekerheid als basis voor sociale gerechtigheid.
  • We rekenen af met een maatschappijmodel van de dubbele moraal die meedogenloze concurrentie, oorlog, racisme en sociale uitsluitingen een egoïstisch ik-model promoot, maar tegelijk over veiligheid bezig is. We bouwen aan een brede collectieve sociale rechtvaardigheid en zekerheid als basis voor een veilige samenleving.

6. Respect voor democratische en sociale rechten

• We stoppen met de permanente militarisering van de samenleving. Geen aankoop van oorlogswapens en oorlogsmunitie voor de lokale politie.
  • We verkiezen wijkgerichte politie, dicht bij de mensen.
  • De enige logische plaats voor camera’s is aan de fietsenstalling van Heist-station.
  • Bodycams van de politie laten we verplicht filmen bij politie-interventies. De beelden zijn vrij toegankelijk voor de mensen die bij de interventie betrokken zijn.