Veilig Heist
Veilig wonen, kunnen buitenspelen, naar de winkel kunnen gaan en een praatje kunnen slaan met de buren: dat is een basisrecht zoals het recht op onderwijs of werk. Veiligheid is geen rechts thema. Integendeel, het recht op fysieke integriteit is een recht dat voorop staat bij consequent links.
Meer achtergrondinformatie
Alle Heistenaren moeten zich veilig kunnen voelen in hun buurt. Veiligheid is meer dan de afwezigheid van criminaliteit, de criminaliteit in Heist-op-den-Berg is de afgelopen tien jaar niet gestegen. Veiligheid draait ook rond zich veilig kunnen verplaatsen in het verkeer, veilig kunnen wonen en werken of een veilige leefomgeving in de buurt zonder fijn stof. In onze verschillende thema’s is veiligheid een belangrijk onderdeel.
Wat wij willen
1. Laagdrempelige wijkkantoren en meer wijkagenten
- We gaan voor laagdrempelige politiekantoren in elke deelgemeente.
- We herwaarderen de rol van de wijkagent en investeren in Wijkondersteuningsteams.
- We organiseren inspraak op wijkniveau, voor inwoners en verenigingen, om de prioriteiten op vlak van preventie en veiligheid in de wijk te bepalen.
Meer achtergrondinformatie
Heist-op-den-Berg is een zeer uitgestrekte gemeente. Toch zijn de politiediensten sterk gecentraliseerd, met als uitvalsbasis de politiepost in de Kloosterstraat. Vanuit een centrale telecommandokamer worden politie-eenheden aangestuurd als in een computerspel. Die eenheden rijden rond, zetten nog amper een voet op de grond en hebben weinig voeling met de wijken. Tegelijkertijd doen de wijkagenten op het terrein schitterend werk. Onze visie is er een van het opwaarderen van de wijkagent en het openen van laagdrempelige politiekantoren in elke wijk.
Bereikbare wijkagenten, dicht bij de mensen: dat is cruciaal om overlast en criminaliteit tegen te gaan. Interventie-eenheden kunnen niet wat wijkagenten kunnen. Wijkagenten kennen hun pappenheimers, zij kennen de problemen in de wijk en kunnen preventief werken, problemen vroeg opmerken en er iets aan doen voor ze ontsporen in criminaliteit. Ook andersom: als de bevolking de agenten kent, is er meer controle op de agenten en komt het veel moeilijker tot misstanden.
Wijkondersteuningsteams kunnen tussenkomen bij kleine problemen of overlast, ter ondersteuning van de wijkagent. Een Wijkondersteuningsteam rijdt rond met de fiets en is daardoor gemakkelijker aanspreekbaar dan een interventieploeg in een combi. Het Wijkondersteuningsteam kent de wijk en kent de mensen die er wonen.
Wij willen dat het gemeentelijke veiligheidsplan besproken wordt in wijkvergaderingen waar de korpschef en de burgemeester hun prioriteiten komen voorstellen. Wij willen dat de stem van inwoners, verenigingen en belanghebbenden gehoord wordt wanneer men de prioriteiten voor preventie en veiligheid in hun wijk bepaalt.
2. De misdaad effectief laten bestraffen
- Nultolerantie voor de georganiseerde misdaad. We geven prioriteit aan het bestrijden van rondtrekkende dievenbendes, drugshandel en aan de grote oplichterij en fraude.
- We laten fysiek geweld en criminaliteit ook effectief bestraffen. Dit heeft een afschrikkende rol. Dat betekent niet dat er om ter langst en om ter hardst gestraft moet worden. Het betekent wel dat straffen effectief uitgevoerd worden.
Meer achtergrondinformatie
Om paal en perk te stellen aan geweld en criminaliteit, moet dit effectief bestraft worden. Tegelijk moet er ingezet worden op preventie, op het voorkomen van geweld en criminaliteit. Hoe groter de ongelijkheid in de samenleving, hoe groter de criminaliteit. In samenlevingen met meer gelijkheid is er minder geweld en misdaad.
De winstjacht gaat gepaard met bruut geweld. Er is economisch geweld en fiscale fraude. Er is witteboordencriminaliteit die onbestraft blijft. Er zijn de gewapende overvallen door rondtrekkende dievenbendes en er is de grote drugshandel. De prioriteit moet gaan naar de strijd tegen deze grote georganiseerde criminaliteit. Het zijn vaak die generaals van de criminaliteit die in verschillende wijken luitenantjes proberen te werven.
Fysiek geweld en criminaliteit moeten effectief bestraft worden. Bestraffing heeft een afschrikkende rol. Niet dat er om ter langst en om ter hardst gestraft moet worden, maar straffen moeten wel effectief uitgevoerd worden. Daders van ernstige fysieke of seksuele gewelddaden moeten sneller opgepakt worden. Evenmin kan het zijn dat mensenhandelaars, grote drugsbaronnen of economische misdadigers en fraudeurs uit de bankenwereld of de industriële wereld op vrije voeten blijven. Er moet een einde komen aan de straffeloosheid van deze organisatoren van de criminaliteit.
3. Beter voorkomen dan genezen
- We verbeteren de leefbaarheid in wijken, we zorgen voor meer hulp, preventie en sociale controle door buurtwerkers, straathoekwerkers, jeugdanimatoren en gemeenschapswachten.
- We zorgen voor een directe communicatielijn tussen sleutelfiguren in de wijk en de wijkagent.
- We geven jongeren verantwoordelijkheid met rechten en plichten. We willen Plein Patrons in heel de gemeente. Plein Patrons vanaf 16 jaar nemen verantwoordelijkheid op voor hun eigen plein in samenwerking met professionele coaches uit het jeugdwerk.
- We zetten in op dialoog en communicatie in plaats van op GAS-boetes. Bij echte problemen schakelen we justitie in.
Meer achtergrondinformatie
Veiligheid is niet alleen een zaak van de politie. Veel mensen zetten zich beroepshalve of als vrijwilliger in voor een veilige samenleving: conciërges, buurtwerkers, gemeentewachters, straathoekwerkers… In een aantal buurten zijn die vertrouwenspersonen vaak de meest gekende aanspreekpunten. Die rol hoort er in elke wijk zichtbaar aanwezig te zijn en verdient herwaardering.
Wij willen meer straathoekwerkers en jeugdanimatoren. Dat zijn opvoeders die contact hebben met buren en bewoners. Zij kunnen preventief werken in samenspraak met de school, spijbelgedrag tegengaan, huisvestingsproblemen signaleren enzovoort. Daarnaast pleiten we voor een directe communicatielijn tussen die sleutelfiguren in de wijk en de wijkagent. Indien nodig kunnen sleutelfiguren en wijkagent een maandelijks overleg inplannen.
We willen het concept van de pleinpatrons opstarten binnen de gemeente. Deze pleinpatrons zijn al terug te vinden in verschillende steden en gemeente in Vlaanderen. Denk hierbij aan Gent en Borgerhout. De pleinpatrons zijn jongeren die in de buurt van het pleintje of parkje wonen en kennen de omgeving als hun broekzak. Ze vormen het aanspreekpunt voor de buurtbewoners, jongeren, kinderen en hun ouders. De pleinpatrons staan in voor de netheid van het plein en organiseren er verschillende activiteiten voor mensen uit de buurt. De pleinpatron zorgt voor een goede werking van het plein en zorgt voor verbinding tussen de jongeren en de buurt. Door het concept van de pleinpatrons te installeren, willen we meer verantwoordelijkheid geven aan de jongeren om van de buurt een fijne plek te maken voor iedereen. De jongeren krijgen een opleiding en worden ondersteund door de lokale jeugdwerker. De jeugdwerker zal ook op regelmatige basis overleggen met de pleinpatrons en op regelmatige tijdstippen aanwezig zijn op de pleintjes. Deze jongeren zetten zich vrijwillig in voor hun eigen buurt en andere jongeren.
Natuurlijk is er een band tussen de leefbaarheid van een buurt en het veiligheidsgevoel. Leegstand, verkrotting, vervuiling, gebrek aan openbare ruimte en gebrek aan groen vergroten het onveiligheidsgevoel. Bij onze andere thema’s vind je onze voorstellen hierover. Want voorkomen is veel beter dan genezen.
We zetten in op dialoog en communicatie in plaats van op GAS-boetes. Bij GAS-boetes is de lokale overheid én rechter én partij. Wie een GAS-boete wil betwisten, moet zelf naar de politierechtbank stappen en daar de kosten van dragen. Zelfs de hoogste parketmagistraten vinden de GAS-wet een inbreuk op de scheiding der machten en zij vinden de toepassing op jongeren meer dan bedenkelijk. GAS-boetes zijn ook asociaal. Jongeren uit gegoede milieus moeten niet vrezen voor een GAS-boete, ‘hangjongeren’ in volksbuurten wel. Boetes uitdelen lost de problemen in de wijken niet op. Niemand stelt nog de vraag waarom die vuilnisbak al op straat staat of waarom jongeren op straat slenteren en een stommiteit uithalen. Men wil iedereen in de pas doen lopen, niet door problemen op te lossen maar door te bestraffen. Willen wij dan nooit meer boetes geven? Toch wel. Als andere middelen niets uithalen kan uiteraard een boete volgen.
4. Het slachtoffer staat centraal
- We waarderen het werk van de dienst slachtofferhulp en laten de dienst verder uitbouwen.
- We besteden bijzondere aandacht aan familiaal en seksueel geweld. We maken de hulplijn 1712 bekend en beter bereikbaar. We investeren in extra opleiding bij het aanpakken van intrafamiliaal geweld voor politie, justitie en hulpverleners en we creëren extra gratis vlucht- en opvangplaatsen voor slachtoffers.
- Bij kleine buurtcriminaliteit gaan we vooral voor herstelgerichte straffen, zodat daders beseffen wat ze hebben aangericht bij slachtoffers.
Meer achtergrondinformatie
Slachtoffers van misdaden blijven vaak verweesd achter. Ze blijven zitten met angst en vragen. Waarom ik? Ben ik ergens schuldig aan? Zal mijn schade vergoed worden? Wat bezielt de dader? Hier verdient al het goede werk van de dienst slachtofferhulp waardering. Wij ijveren ervoor dat die nog verder wordt uitgebouwd.
Bijzondere aandacht verdient familiaal geweld en seksueel misbruik. Familiaal geweld is al langer de meest voorkomende vorm van geweld waar meisjes en vrouwen mee geconfronteerd worden. De bekendheid en de bereikbaarheid van de hulplijn 1712 moet uitbreiden. Opleidingen voor politie, justitie en hulpverlening om op een betere manier om te gaan met geweld op vrouwen, zijn nodig. Dan wordt wie klacht indient of hulp zoekt, tenminste op de juiste manier opgevangen. We hebben ook meer gratis vlucht- en opvangplaatsen nodig, waar kinderen ook mee naartoe kunnen. Op dit moment zijn er veel te weinig plaatsen in Heist-op-den-Berg en is de opvang betalend waardoor veel vrouwen geen veilige haven vinden.
Bij kleinere buurtcriminaliteit zijn herstelgerichte straffen belangrijk. Daders van buurtcriminaliteit moeten geconfronteerd worden met hun slachtoffer, zodat ze kunnen beseffen wat ze aangericht hebben. Ze moeten ook de schade vergoeden, financieel of door taakstraffen. Internationale ervaring leert dat zo’n herstelgericht strafbeleid veruit het efficiëntste is.
5. Investeren in sociale rechtvaardigheid en zekerheid
- We ijveren voor de herfinanciering van het onderwijs, het recht op werk en de versterking van de sociale zekerheid als basis voor sociale gerechtigheid.
- We rekenen af met een maatschappijmodel van de dubbele moraal die meedogenloze concurrentie, oorlog, racisme en sociale uitsluitingen een egoïstisch ik-model promoot, maar tegelijk over veiligheid bezig is. We bouwen aan een brede collectieve sociale rechtvaardigheid en zekerheid als basis voor een veilige samenleving.
Meer achtergrondinformatie
Almaar meer wordt veiligheid herleid tot repressie. Toch is sociale preventie de belangrijkste manier om criminaliteit te voorkomen. Als je het recht op arbeid, het recht op wonen en een sluitende sociale zekerheid garandeert, dan ontstaat er een gevoel van geborgenheid. Zo wordt het voor criminelen moeilijk om een netwerk van luitenantjes en dealertjes te rekruteren onder uitgeslotenen die geen uitweg meer zien of niets anders geleerd hebben dan snel geldgewin.
Een brede collectieve basis van sociale rechtvaardigheid en zekerheid maakt ook andere normen en waarden mogelijk. Zo kan er eindelijk een einde komen aan de dubbele moraal die zerotolerantie predikt en massale opsluiting als het over de ene vorm van geweld gaat, maar intussen oorlogsgeweld, bankiersgeweld en tv-geweld ongemoeid laat. Pas als de samenleving niet meer draait rond het hoogste rendement, rond de oorlog van allen tegen allen en de oorlog tout court, kunnen waarden als samenwerking en sociale bescherming, solidariteit en respect centraal staan.
Het onderwijs herfinancieren, werk bieden aan jongeren, vechten tegen de uitsluiting van grote groepen mensen: het is allemaal noodzakelijk voor een veilige samenleving. Er zijn partijen die roepen over veiligheid, maar intussen een neoliberaal uitsluitingsbeleid voeren. Dat is niet alleen contraproductief, het is ook hypocriet.
6. Respect voor democratische en sociale rechten
- We stoppen met de permanente militarisering van de samenleving. Geen aankoop van oorlogswapens en oorlogsmunitie voor de lokale politie.
- We verkiezen wijkgerichte politie, dicht bij de mensen.
- De enige logische plaats voor camera’s is aan de fietsenstalling van Heist-station.
- Bodycams van de politie laten we verplicht filmen bij politie-interventies. De beelden zijn vrij toegankelijk voor de mensen die bij de interventie betrokken zijn.
Meer achtergrondinformatie
Een goed veiligheidsbeleid toont respect voor de democratische en sociale rechten en holt ze niet uit. Het onveiligheidsgevoel mag niet als excuus gebruikt worden om het recht op vrije meningsuiting, op privacy en organisatie te kortwieken. Zoals in heel Europa zien we ook in ons land heel zorgwekkende trends. Het huidig beleid stuurt aan op de militarisering van de samenleving.
Dezelfde tendens zien we bij het camerabeleid. Op de gemeenteraad werd verteld in 2022 dat de focus werd verlegd naar het plaatsen van camera’s. Bereikbare wijkagenten dicht bij de mensen en laagdrempelige politiekantoren in elke wijk zijn veel efficiënter in de strijd tegen kleine criminaliteit en overlast dan camera’s en centraal gestuurde interventieploegen. De enige logische plaats waar camera’s zouden geplaatst kunnen worden is aan de fietsenstalling van Heist-station. Het aantal fietsdiefstallen is schrijnend.
De politie in Heist-op-den-Berg testte deze bestuursperiode verschillende bodycams om er vervolgens te gaan invoeren. Bodycams kunnen helpen om incidenten niet te laten ontsporen en ze kunnen bijdragen tot een controle op het juist handelen van de politie bij een interventie. Maar in Heist-op-den-Berg kunnen politieagenten zelf kiezen wanneer ze hun -bodycam aanzetten en wanneer niet. Een politieagent die onnodig verbaal of fysiek geweld gebruikt bij een interventie zal nooit zijn bodycam aanzetten, terwijl de vele politieagenten die goed handelen dat wel regelmatig zullen doen. Wij pleiten voor bodycams die verplicht filmen bij politie-interventies. Bovendien moeten de beelden vrij toegankelijk zijn voor de mensen die bij een politie-interventie betrokken zijn.