Sport en cultuur

Heist-op-den-Berg wordt gedragen door vrijwilligers, culturele activiteiten en sportieve initiatieven. Van de jaarlijkse dorpsquiz in Wiekevorst tot de vernieuwde Hnita Jazz Hoeve in de Lostraat en de talloze activiteiten in Schriek, Heist leeft. Via kunst, cultuur en vrijetijdsbesteding ontspannen kinderen, jongeren en volwassen zich en breiden ze hun sociaal netwerk uit. Door te sporten leren mensen elkaar kennen en bovendien is bewegen en sporten ook gezond. Met PVDA willen we met Heist-op-den-Berg op onze eigen gronden en in onze eigen sport- en cultuurhallen een voortrekker zijn van een toegankelijk en rijk sport- en vrijetijdsleven. Dit doen we door de, nog steeds te veel aanwezige drempels, weg te werken.

1. Een sportbeleid voor iedereen

• We verlagen de tarieven in het sport- en vrijetijdsaanbod van de gemeente. Zo garanderen we de toegankelijkheid voor iedereen.
  • We voorzien voldoende middelen voor onderhoud van en investeringen in de bestaande gemeentelijke sportinfrastructuur.
  • We stellen voldoende gronden beschikbaar om sportclubs de mogelijkheid te bieden zelf te investeren in nieuwe sportinfrastructuur in samenwerking met de gemeente. De gemeente kan borg staan bij leningen.
  • We maken prioriteit van een sporthal ten zuiden van de N10.
  • We steunen op de ervaring en kennis van de sportclubs. Hun engagement en hun grote bereik moeten we koesteren. Met hun noden en kennis over infrastructuur moeten we aan de slag.
  • We bevorderen de samenwerking tussen scholen en sportclubs.
  • Sportterreinen moeten gratis ter beschikking kunnen gesteld worden door feitelijke verenigingen en groepen die dit wensen.

Twee. Een cultuurbeleid zonder drempels

• We zorgen voor de heroprichting van de bibliotheken in de deelgemeenten, waarbij deze een ruimere invulling krijgen als ontmoetingsruimte.
  • We investeren meer in cultuur en kunst op mensenmaat: laagdrempelig en betaalbaar. Voor bewoners van Heist-op-den-Berg maken we culturele evenementen en musea gratis.
  • We maken cultuur toegankelijk voor iedereen. We nemen cultuur volwaardig op in onze scholen. We verrijken de wijken met lokale kunstinitiatieven. Zo krijgen alle inwoners van de gemeente een breed cultuuraanbod waarin ze zich kunnen herkennen.

3. Recht op vrije tijd

• We investeren in nieuwe zalen en voorzieningen voor het verenigingsleven.
  • In alle dorpen voorzien we voldoende speelruimte. Voor alle kinderen moet er dicht bij huis een aangename speelplek zijn.
  • We richten de openbare ruimte zo in dat jongeren er zich thuis voelen.
  • Jongeren hebben recht op sportinfrastructuur in de buurt: sporthal, skatepark, voet- en basketbalplein, …
  • We zorgen voor een veilig fietsnet en aangename fiets- en wandelroutes.
  • We zorgen voor een gratis ruildienst van sportmateriaal. Heb je zelf oude voetbalschoenen of een skateboard dat nog perfect bruikbaar is? Door deze te delen werken we materiële drempels weg.