Recht op gezondheid

Gezondheid is een mensenrecht en moet vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Zonder drempels, zonder angst voor het financiële kostenplaatje en vlot bereikbaar voor alle Heistenaren. Bij PVDA staat zorg dicht bij de inwoners en is goed uitgebouwd, zowel in het centrum als in de deelgemeenten. Bij ons staat preventie voorop omdat voorkomen nog altijd beter is dan genezen en hebben we oog voor zowel de fysieke als ook voor de mentale gezondheid. Wij gaan voor een zorg waarbij niemand uit de boot valt, een eerstelijnsgezondheidszorg zonder financiële drempels. Wij zetten onze schouders onder een warme menselijke zorg.

1. Toegankelijke zorg voor elke Heistenaar

• Voorkomen is beter dan genezen: We zetten in op de oprichting van buurthuizen voor gezondheidspreventie.
  • De locaties van onze opgerichte buurthuizen voor preventie bevinden zich waar mogelijk in de buurt van een wijkgezondheidscentrum, waar er nauw mee samengewerkt wordt.
  • We ondersteunen en werken samen met het reeds opgerichte wijkgezondheidscentrum van Heist-op-den-Berg.
  • We zetten in op de oprichting van extra wijkgezondheidscentra binnen de gemeente. De wijkgezondheidscentra bieden gratis geneeskunde door middel van het forfaitair systeem.
  • Deelgemeenten of dorpen die we niet van een wijkgezondheidscentrum kunnen voorzien, voorzien we van een satellietpraktijk.

2. Kwaliteitsvolle en betaalbare woonzorgcentra en assistentiewoningen voor iedereen.

• We investeren in WZC Berkenhof, het enige eigen publieke woonzorgcentrum, zodat we het betaalbaar houden en een hoge kwaliteit bewaken.
  • We houden zelf de regie over het aanbod aan woonzorgcentra in handen. Geen geldgewin op de kap van onze ouderen.
  • We voeren een maximumfactuur in voor de huur van een kamer.
  • We schaffen de onderhoudsplicht af. Tekorten op de maandelijkse rusthuisfactuur mogen niet aangerekend worden aan de familieleden maar worden gedragen door het OCMW.
  • We behouden als gemeente de volledige controle over de welzijnsvereniging De Zilveren Zwaan en breiden het activiteitenaanbod uit.
  • We voorzien voldoende en betaalbare assistentiewoningen.

3. Mentaal welzijn

• We besteden aandacht aan de geestelijke gezondheid van onze inwoners en maken de zorg toegankelijk en betaalbaar .
  • We investeren in de aanwezigheid en toegankelijkheid van psychologen in de eigen buurthuizen in alle deelgemeenten.
  • De eerste opvang van psychologische bijstand maken we gratis zodat we niemand uit de boot laten vallen.
  • We zorgen voor een psycholoog van wacht waar men 24u/24u terecht kan, dit aanspreekpunt maken we breed bekend.
  • We zetten in op versterking van en nauwe samenwerking  met de Heistse welzijnsorganisaties CGGZ, het CAW, en Tejo.
  • We ondersteunen de Heistse scholen voor een beleid van algemeen welzijn naar hun leerlingen toe door sensibilisering en het invoeren van toegankelijke aanspreekpersonen in elke school.

4. Uitbouw gemeentelijke ontmoetingscentra voor senioren

• We zetten in op een ontmoetingscentrum voor senioren voor elke deelgemeente.
  • We baseren ons op de reeds bestaande dienstencentra Het Pluspunt in Wiekevorst en De Pit in Hallaar.
  • De ontmoetingscentra zetten we open voor de buurt zodat er een fijne interactie is tussen de Heistenaren van alle leeftijden.