Mobiel Heist

Heist-op-den-Berg is een sterk groeiende gemeente. Er komen vele verkavelingsprojecten bij die zorgen voor een enorme inwonersgroei. Het ontbreekt de gemeente echter aan een langetermijnplan om met deze groei om te gaan. Het verkeer zit tijdens spitsuren op verschillende punten muurvast. Talloze conflictpunten zijn onlogisch ingericht.Het is tijd voor een echte ommekeer. We nemen mobiliteit serieus voor de fietsers, we bouwen het netwerk van bussen terug uit en zorgen dat doorgangswegen ontstopt worden. Dit alles is mogelijk met een ambitieus plan.

Wat wij willen

Speerpunt. Een eigen Heistse buslijn

We gaan voor een eigen Heistse buslijn die in twee lussen elke deelgemeente én Heist-centrum verbindt, naar inspiratie van de Buurtbus van Brasschaat of de Ringbus van Leuven.

Meer achtergrondinformatie

Één. Gevaarlijke conflictpunten meteen aanpakken.

• We zorgen ervoor dat alle oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers zich op zichtbare plaatsen bevinden met verlichting en afgebakende delen.
  • We nemen onze verantwoordelijkheid en geven prioriteit aan een gescheiden fietspad langs de Liersesteenweg.
  • We bepalen met de inwoners een prioriteitenlijst voor de aanpak van de Heistse fietspaden voor bijvoorbeeld de Herentalsesteenweg, de Goorweg, ’s Herenweg, de Isschotweg,  …
  • We opteren op verschillende plaatsen voor een rotonde in plaats van verkeerslichten. We denken als eerste aan de kruising van de Schriekstraat en de Galgenstraat.
  • We bouwen brede fietsassen uit waarmee je conflictvrij van punt A naar B geraakt.
  • In samenspraak met bewoners, scholen en middenveldorganisaties zorgen we voor vertakkingen vanaf deze hoofdassen naar de verschillende wijken.
  • We zorgen er samen met de buurt voor dat de oversteekplaats van de Peremansheidestraat met de spoorweg behouden blijft.
  • Verschillende voetpaden leggen we opnieuw aan zodat we deze kunnen afstemmen op het comfort voor wie gebruikmaakt van een rollator, scootmobiel, rolstoel of kinderwagen. Tegels die kunnen verzakken zijn overal uit den boze.
  • Risicokruispunten zoals de N15 met de Collegestraat maken we veiliger door de verkeerslichten zo af te stellen dat ze conflictvrij worden. Dan kunnen fietsers een kruispunt ook in één keer oversteken.
  • We zorgen dat fietsers een vlotte doorstroom kennen door bij de ontwikkeling van kruispunten en rotondes hier de absolute prioriteit aan te geven.
  • We voorzien veilige en comfortabele fietspaden naar en in de industriezones.
  • We voorzien fietserstunnels op cruciale oversteekplaatsen op de Liersesteenweg. Beginnende met de Lerrekensstraat.
  • Waar zijstraten fietspaden kruisen, brengen we voorrangsstrepen aan.
  • We organiseren inspraak en participatie voor belangrijke beslissingen inzake mobiliteit.
  • We nemen voorrang van rechts onder de loep en passen dit aan daar waar het te onveilig is.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een goed uitgebouwd openbaar vervoer als ruggengraat

• We breiden het aanbod van de buslijnen uit. Alle deelgemeenten en omliggende gemeenten moeten vlot bereikbaar zijn met de bus, ook in het weekend en buiten de spitsuren.
  • We dringen aan bij De Lijn voor busverbindingen met belangrijke bestemmingen zoals het Imeldaziekenhuis in Bonheiden en het Sint-Maartenziekenhuis in Mechelen.
  • We ijveren voor een snelbusverbinding tussen Heist-op-den-Berg en Mechelen.
  • We maken het openbaar vervoer in Heist-op-den-Berg kosteloos zodat veel meer mensen overstappen van de auto naar de bus.
  • We dringen aan op investeringen bij De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden en houden we De Lijn in openbare handen.
  • We dringen erop aan dat alle voertuigen van De Lijn toegankelijk zijn voor wie een kinderwagen bij zich heeft of voor mensen met een beperking.
  • Ook scholen, speelpleinwerking en andere diensten maken we toegankelijk met het openbaar vervoer.
  • We breiden het aanbod op de lijnen uit naar de vroege en late uren. Industriezones moeten met de bus bereikbaar zijn tijdens de shiftwissels van zes uur ‘s morgens en tien uur ‘s avonds.
  • De parkeerplaatsen aan het station breiden we uit en houden we gratis.
  • We dringen samen met de treinreizigers aan bij de NMBS om de dienstverlening terug te verbeteren. Ook in de namiddag moeten mensen terecht kunnen aan het loket.

Drie. Vlot verkeer in Heist-op-den-Berg

• We zorgen ervoor dat bij de belangrijke doorgangswegen de file tot een minimum wordt beperkt. Hiervoor maken we enkele drastische beslissingen die zowel de trage weggebruiker als de autogebruikers ten goede zullen komen.
  • We testen de maatregel dat de Bergstraat autovrij is vanaf 11u00 tot 18u00, buiten op zondag
  • De Oude Godstraat wordt autoluw en niet meer toegankelijk voor doorgaand verkeer. We verplaatsen de kiss-and-ride naar de achterkant van de academie en maken een verkeersvrij voetpad van de randparking Hof van Riemensstraat naar de academie.
  • We voegen op de grote kruispunten voorsorteerstroken in.
  • We promoten deelfietsen, autodelen en carpoolen om ons wegennet te ontlasten.