Mobiel Heist
Heist-op-den-Berg is een sterk groeiende gemeente. Er komen vele verkavelingsprojecten bij die zorgen voor een enorme inwonersgroei. Het ontbreekt de gemeente echter aan een langetermijnplan om met deze groei om te gaan. Het verkeer zit tijdens spitsuren op verschillende punten muurvast. Talloze conflictpunten zijn onlogisch ingericht.Het is tijd voor een echte ommekeer. We nemen mobiliteit serieus voor de fietsers, we bouwen het netwerk van bussen terug uit en zorgen dat doorgangswegen ontstopt worden. Dit alles is mogelijk met een ambitieus plan.
Meer achtergrondinformatie
Het aantal inwoners in Heist-op-den-Berg is de laatste zes jaar gestegen van 42.000 naar net geen 45.000. Dit zorgt voor een toenemende drukte op de Heistse wegen. Door steeds achter de feiten aan te lopen en de prioriteiten fout te leggen is de gemeente er niet in geslaagd om de talloze conflictpunten in Heist-op-den-Berg aan te pakken. Fietsers wurmen zich op allerhande punten tussen de steeds langer wordende files. Weet iemand nog wie waar allemaal voorrang heeft in Heist-centrum? Daarnaast zien we een desastreuze afbraak van het openbaar vervoer waardoor mensen in de deelgemeenten amper tot het centrum geraken.
De Heistse mobiliteit is op vele punten een ramp, vaak levensgevaarlijk en zit meer en meer muurvast.
Heb je al eens met de wagen van Itegem naar Heist-Goor proberen rijden in de ochtend? Het centrum is één lange file met allerlei sluipwegen tot gevolg. Maar ook voor de trage weggebruiker is het een huzarenstuk om Heist-op-den-Berg te doorkruisen. Op verschillende punten riskeren fietsers en voetgangers hun leven als ze zich op de baan begeven. In Booischot bijvoorbeeld moeten fietsers plots de drukke straat op terwijl het vrachtverkeer voorbij scheurt. Wie denkt dat het openbaar vervoer een oplossing biedt is eraan voor de moeite. Om van Pijpelheide naar het gemeentehuis te gaan, geeft Google Maps aan dat je best eerst 3 kilometer wandelt naar het treinstation van Booischot en dan nog eens 2 kilometer van Heist-station naar het kerkplein.
Voor PVDA is het duidelijk. Tijd om mobiliteit serieus te nemen voor alle Heistenaren. We zorgen voor de veiligheid van trage weggebruikers waar ze recht op hebben in combinatie met een sterk openbaar vervoer en we ontstoppen de doorgangswegen. Door mensen te trekken naar het openbaar vervoer en de fiets, worden de wegen rustiger voor wanneer de auto nodig is. Dit alles is alleen mogelijk met een ambitieus plan waar lange termijn centraal staat.
We maken van Heist-op-den-Berg een gemeente waar de keuzes voor de fiets en het openbaar vervoer gewoon het meest voor de hand liggen. Dat wil zeggen dat in elke buurt basisvoorzieningen aanwezig zijn. Winkels, diensten en medische en zorgvoorzieningen, maar ook cultuurvoorzieningen, ontmoetingsplaatsen en open, groene ruimte: samen vormen ze een integrale wijk. Buurtbewoners moeten zo niet de ganse dag de gemeente doorkruisen, maar vinden het nodige dicht bij huis. Nabijheid wordt zo het begin van mobiliteit en steeds de auto moeten nemen wordt vanzelf overbodig.
Wat wij willen
Speerpunt. Een eigen Heistse buslijn
Meer achtergrondinformatie
De dienstverleningen en ontmoetingscentra zijn onder de vorige besturen steeds meer naar het centrum van Heist verplaatst. Dit zorgt ervoor dat alle mensen van groot Heist vaak naar het centrum moeten geraken. Maar ook de deelgemeenten hebben troeven waar mensen vanuit het centrum naartoe moeten geraken. Denk aan de verschillende woonzorgcentra, de goede speelpleinwerking in Hallaar of de toekomstige sporthal in Schriek ...
Het contrast kan niet groter zijn met het verdwijnen van de vele bushaltes. In 2021 bleek dat Heist-op-den-Berg binnen provincie Antwerpen op één na het hardst getroffen werd met de aankondiging dat er maar liefst 53 bushaltes zouden verdwijnen. Dit plan wordt verder doorgevoerd en vanaf 2025 zal zelfs lijn 520 definitief ophouden te bestaan.
Het is tijd voor een ommekeer. Met PVDA gaan we voor verbinding. Daarom gaan we met PVDA voor een eigen Heistse buslijn. We laten ons inspireren door de Buurtbus in Brasschaat of de ringbus van Leuven. In ons uitgewerkt plan dat we naar voren schuiven, houden we rekening met scholen, woonzorgcentra, sport- en cultuur accommodaties en dienstverlening. Vanaf elke deelgemeente zou je op 20 minuten in het centrum geraken. De buslijn zal bestaan uit twee lussen met telkens Heist-centrum en het station als middelpunt.
Volgens De Standaard zijn 9 op de 10 mensen die de bus nemen hiertoe verplicht. Dat komt overeen met wat we horen op straat. Vele Heistenaren geraken in vervoersarmoede. Die trend willen we breken. Samen gaan we voor een ambitieus mobiliteitsplan met een sterk openbaar vervoer als kloppend hart.
Veel gestelde vragen
1. Hoe gaan jullie deze buslijn realiseren?
Sinds het Vlaamse decreet van 20 april 2018 over basisbereikbaarheid zijn er vervoersregio raden opgesteld. Voor Heist-op-den-Berg zitten de schepen en burgemeester in de vervoersregioraad Mechelen en Kempen. Op die manier is er een rechtstreekse mogelijkheid om te pleiten voor de noden van onze gemeente. Via deze raad willen we, met ondersteuning van de vakbonden en reizigers de eigen Heistse buslijn doorvoeren. Daarnaast spelen we een extra troef uit die andere lokale partijen niet hebben. We hebben een sterke steun van onze fractie in het Vlaams parlement met onder andere fractievoorzitter Jos D'Haese. De Lijn stelt zijn plannen af aan de noden van de gemeenten. Voor ons zijn de noden van Heist-op-den-Berg duidelijk, we willen verbinding tussen de Heistenaren met een eigen Heistse buslijn.
Indien dit traject onmogelijk wordt gemaakt door derden, gaan we over naar optie 2. In dit plan baseren we ons op de Buurtbus van Brasschaat. Hier heeft de gemeente het heft zelf in handen genomen. We maken budgetten vrij om met kleine gemeentelijke busjes de eigen buslijn te realiseren. Dit is een tussentijdse oplossing.
2. Wie gaat dat betalen?
De Lijn is een Vlaamse vervoersmaatschappij waar vorig jaar, in 2023, maar liefst 1,1 miljard euro naartoe is gegaan. In Heist-op-den-Berg hebben we daar het schrappen van 53 haltes voor teruggekregen. Het lijkt ons niet meer dan logisch dat wij als 4de grootste gemeente in de provincie Antwerpen onze plek opeisen. De financiering gebeurt dus door de Vlaamse overheid. Ook op Vlaams niveau pleiten wij met PVDA voor meer investeringen in het openbaar vervoer.
Één. Gevaarlijke conflictpunten meteen aanpakken.
- We zorgen ervoor dat alle oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers zich op zichtbare plaatsen bevinden met verlichting en afgebakende delen.
- We nemen onze verantwoordelijkheid en geven prioriteit aan een gescheiden fietspad langs de Liersesteenweg.
- We bepalen met de inwoners een prioriteitenlijst voor de aanpak van de Heistse fietspaden voor bijvoorbeeld de Herentalsesteenweg, de Goorweg, ’s Herenweg, de Isschotweg, …
- We opteren op verschillende plaatsen voor een rotonde in plaats van verkeerslichten. We denken als eerste aan de kruising van de Schriekstraat en de Galgenstraat.
- We bouwen brede fietsassen uit waarmee je conflictvrij van punt A naar B geraakt.
- In samenspraak met bewoners, scholen en middenveldorganisaties zorgen we voor vertakkingen vanaf deze hoofdassen naar de verschillende wijken.
- We zorgen er samen met de buurt voor dat de oversteekplaats van de Peremansheidestraat met de spoorweg behouden blijft.
- Verschillende voetpaden leggen we opnieuw aan zodat we deze kunnen afstemmen op het comfort voor wie gebruikmaakt van een rollator, scootmobiel, rolstoel of kinderwagen. Tegels die kunnen verzakken zijn overal uit den boze.
- Risicokruispunten zoals de N15 met de Collegestraat maken we veiliger door de verkeerslichten zo af te stellen dat ze conflictvrij worden. Dan kunnen fietsers een kruispunt ook in één keer oversteken.
- We zorgen dat fietsers een vlotte doorstroom kennen door bij de ontwikkeling van kruispunten en rotondes hier de absolute prioriteit aan te geven.
- We voorzien veilige en comfortabele fietspaden naar en in de industriezones.
- We voorzien fietserstunnels op cruciale oversteekplaatsen op de Liersesteenweg. Beginnende met de Lerrekensstraat.
- Waar zijstraten fietspaden kruisen, brengen we voorrangsstrepen aan.
- We organiseren inspraak en participatie voor belangrijke beslissingen inzake mobiliteit.
- We nemen voorrang van rechts onder de loep en passen dit aan daar waar het te onveilig is.
Meer achtergrondinformatie
Op verschillende plaatsen riskeren de trage weggebruikers hun leven. Niet omdat auto’s, bussen en vrachtwagenchauffeurs van kwade wil zijn, maar omdat er zoveel conflictpunten zijn die zorgen voor levensgevaarlijke situaties. Fietsen moet eenvoudig en aangenaam zijn. Van wandelen moet je kunnen genieten. Voor PVDA is het aanpakken van de conflictpunten een allereerste prioriteit. We maken hier meteen snel werk van en denken ook op langere termijn.
We zorgen er meteen voor dat alle gevaarlijke oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers zich op zichtbare plaatsen bevinden met verlichting en afgebakende delen. Fietsers en voetgangers moeten zich vlot en efficiënt kunnen verplaatsen en moeten zich nog te vaak in bochten wringen om over te steken. Hier maken we meteen een einde van.
We maken een absolute prioriteit van een afgescheiden fietspad naast de Liersesteenweg. We zetten druk bij de hogere instanties en nemen onze verantwoordelijkheid in dit dossier. Al in 2014 overhandigde een actiegroep een petitie met ruim vierduizend handtekeningen aan de toenmalig bevoegde ministers. Daarnaast organiseerde ze ook een fietsactie langs de N10. Het kan niet dat er 10 jaar (!) later nog steeds geen fietspad is.
De gemeente heeft reeds verschillende fietspaden heraangelegd. Toch blijken verschillende fietspaden na aanleg nog steeds niet gebruiksvriendelijk met gevaarlijke hindernissen tot gevolg. Soms vraag je jezelf af of de schepen zelf wel over een fiets beschikt? Met PVDA werken we fietsassen uit in dialoog met de middenveldorganisaties, buurtcomités, bewoners en scholen. Elk kind heeft recht om zich veilig naar school te kunnen begeven. Er kan veel data verzameld worden door verschillende technieken. Daarnaast organiseren we inspraak en participatie voor belangrijke beslissingen inzake mobiliteit.
We zorgen voor een fietserstunnel bij de Lerrekensstraat en bekijken op welke plaatsen dit nog mogelijk is. De Liersesteenweg oversteken blijft levensgevaarlijk en we willen niet wachten op de volgende verkeersslachtoffers voor we ingrijpen.
We bepalen met de Heistenaren een prioriteitenlijst om de belangrijke fietspaden aan te pakken. Bij de aanleg of herstelling van fiets- en voetpaden denken we na over het comfort en de duurzaamheid. We vermijden kasseien en tegels. Maar ook kleine dingen, zoals railings en voetenbankjes aan verkeerslichten, maken het verschil.
Waarom er overal zoveel tegels worden aangelegd, weet niemand, maar het zorgt alleszins voor verzakkingen en gevaarlijke situaties voor de trage weggebruikers. Een rolstoelgebruiker, iemand met een rollator of een kinderwagen, laat staan een gewone voetganger, allemaal zijn ze de dupe van de slechte kwaliteit van de voetpaden. We leggen de gevaarlijke voetpaden opnieuw aan.
Buurtbewoners van de Peremansheidestraat hebben zich van hun sterkste kant laten zien met hun actie om de spooroverweg open te laten houden. Helaas is hier nog geen duidelijkheid over en dreigt deze effectief te verdwijnen. Met PVDA ondersteunen we dit actiecomité en strijden we zij-aan-zij met hen om deze spooroverweg open te houden.
Speed Pedelecs en steppen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Je kan dit fijn vinden of niet, alleszins is Heist-op-den-Berg hier niet op aangepast. We houden rekening met deze verschillende weggebruikers. We zorgen dat arbeiders en bedienden van de verschillende industriegebieden vlot tot bij hun fabriek geraken. We voorzien comfortabele fietspaden die aangepast zijn aan de verschillende weggebruikers.
We nemen voorrang van rechts onder de loep. Voorrang van rechts mag niet gebruikt worden als het alleen maar dient als verkeersremmer. Dit zorgt voor onnodig veel gevaarlijke situaties. We brengen voorrang strepen aan waar nodig.
Twee. Een goed uitgebouwd openbaar vervoer als ruggengraat
- We breiden het aanbod van de buslijnen uit. Alle deelgemeenten en omliggende gemeenten moeten vlot bereikbaar zijn met de bus, ook in het weekend en buiten de spitsuren.
- We dringen aan bij De Lijn voor busverbindingen met belangrijke bestemmingen zoals het Imeldaziekenhuis in Bonheiden en het Sint-Maartenziekenhuis in Mechelen.
- We ijveren voor een snelbusverbinding tussen Heist-op-den-Berg en Mechelen.
- We maken het openbaar vervoer in Heist-op-den-Berg kosteloos zodat veel meer mensen overstappen van de auto naar de bus.
- We dringen aan op investeringen bij De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden en houden we De Lijn in openbare handen.
- We dringen erop aan dat alle voertuigen van De Lijn toegankelijk zijn voor wie een kinderwagen bij zich heeft of voor mensen met een beperking.
- Ook scholen, speelpleinwerking en andere diensten maken we toegankelijk met het openbaar vervoer.
- We breiden het aanbod op de lijnen uit naar de vroege en late uren. Industriezones moeten met de bus bereikbaar zijn tijdens de shiftwissels van zes uur ‘s morgens en tien uur ‘s avonds.
- De parkeerplaatsen aan het station breiden we uit en houden we gratis.
- We dringen samen met de treinreizigers aan bij de NMBS om de dienstverlening terug te verbeteren. Ook in de namiddag moeten mensen terecht kunnen aan het loket.
Meer achtergrondinformatie
Een breed aanbod aan openbaar vervoer is de oplossing om onze wegen te ontlasten. De Lijn beschikt over een uitgebreide infrastructuur en over capabel en toegewijd personeel, maar het gaat van de ene besparingsgolf naar de andere. De Vlaamse Regering dwingt ons openbaar vervoer in de richting van de privatisering. Dit zal zorgen voor duurdere ticketprijzen en een nog grotere afbouw van de kleine haltes die niet opbrengen. Wij verzetten ons tegen deze besparingslogica én de privatisering. Publiek transport moet in publieke handen blijven en ten dienste staan van elke Heistenaar.
Als we het openbaar vervoer willen uitbouwen tot een sterke ruggengraat van onze mobiliteit moeten we het roer helemaal omgooien. Dan moeten we investeren in plaats van besparen. De Heistse volksvertegenwoordigers moeten in het Vlaamse en Federale Parlement ijveren voor de versterking van NMBS en De Lijn.
Er werken veel Heistenaren in Mechelen. We dringen aan bij De Lijn voor een snelbusverbinding tussen Heist-op-den-Berg en Mechelen. Daarnaast is het niet meer dan logisch dat er een busverbinding komt naar de belangrijkste bestemmingen in de omgeving, denk aan het Imeldaziekenhuis in Bonheiden en het Sint-Maartenziekenhuis in Mechelen.
We zorgen ervoor dat naast de scholen en de verschillende diensten ook de buitenschoolse kinderopvang en het Speelplein toegankelijk wordt met het openbaar vervoer.
We zorgen ervoor dat het openbaar vervoer de meest logische keuze wordt. In Heist-op-den-Berg kan je met een tienrittenkaart voor €1 per rit de bus nemen. Veel mensen weten dit niet en de drempel is te groot om meteen een tienrittenkaart te nemen. Wij gaan voor kosteloos openbaar vervoer om de overstap van auto naar openbaar vervoer logisch te maken. De meerkost voor gratis openbaar vervoer valt goed mee, van €1 naar €0. Vandaag hebben 56 Europese steden een vorm van kosteloos openbaar vervoer. De afschaffing van de tickets leidde overal tot een spectaculaire groei van het aantal reizigers met de bus of de tram. Tegenover de weggevallen ticketinkomsten staan dan de weggevallen kosten voor automaten en ontwaardingstoestellen. Gratis openbaar vervoer kan een sleutelmaatregel zijn om mobiliteit duurzamer en laagdrempeliger te maken.
Heist-op-den-Berg moet een openbaar vervoersnetwerk krijgen dat het centrum, de wijken en de deelgemeenten op een comfortabele manier met elkaar verbindt. Met aandacht voor mensen met een beperking of met een kinderwagen. Met moderne propere bussen en niet de oudere modellen die uit de steden worden geweerd. Daarom gaan we voor een eigen Heistse buslijn.
Met PVDA pleiten we bij de hogere instanties voor een uitbreiding van het busaanbod naar de vroege en late uren zodat ook in industriezones tijdens de shiftwissels de bus een logische keuze wordt.
Ook bij de NMBS zorgen besparingen voor hogere ticketprijzen en voor minder dienstverlening. Er werken enorm vriendelijke mensen aan het loket in Heist-op-den-Berg. Helaas worden we meer en meer geduwd richting de automaat. Een oplossing voor de parkeerproblematiek aan het station dreigt ook het gratis parkeren in gedrang te brengen. We dringen dan ook aan bij NMBS om de gratis parkings aan het station te behouden en de dienstverlening te herwaarderen.
Drie. Vlot verkeer in Heist-op-den-Berg
- We zorgen ervoor dat bij de belangrijke doorgangswegen de file tot een minimum wordt beperkt. Hiervoor maken we enkele drastische beslissingen die zowel de trage weggebruiker als de autogebruikers ten goede zullen komen.
- We testen de maatregel dat de Bergstraat autovrij is vanaf 11u00 tot 18u00, buiten op zondag
- De Oude Godstraat wordt autoluw en niet meer toegankelijk voor doorgaand verkeer. We verplaatsen de kiss-and-ride naar de achterkant van de academie en maken een verkeersvrij voetpad van de randparking Hof van Riemensstraat naar de academie.
- We voegen op de grote kruispunten voorsorteerstroken in.
- We promoten deelfietsen, autodelen en carpoolen om ons wegennet te ontlasten.
Meer achtergrondinformatie
Voor PVDA is het gedaan dat het centrum van Heist-op-den-Berg en de kernen van de deelgemeenten dienen om doorgaand verkeer op te vangen. We kiezen overal voor leefbare dorpskernen door lokaal en doorgaand verkeer te scheiden. We weren vrachtverkeer zoveel mogelijk uit de dorpskernen en zwaar vervoer proberen we zo veel mogelijk te scheiden van school- en woon-werkverkeer door het invoeren van venstertijden.
Grootouders bezoeken, vrienden helpen verhuizen, naar het containerpark, een auto blijft nog vaak handig. Door het tekort aan openbaar vervoer en het gebrek aan verkeersveiligheid is de auto vaak zelfs de enige oplossing. Naast het gegeven dat we maximaal investeren in openbaar vervoer en veiligheid voor de trage weggebruikers, promoten we autodelen, carpoolen en deelfietsen.
De files in verschillende dorpskernen nemen enorme proporties aan, zeker tijdens de spitsuren. Met PVDA kiezen we voor enkele drastische beslissingen die zowel de trage weggebruiker als de autogebruiker ten goede zal komen. Met minder auto’s wordt het vanzelf aangenamer rijden als je dan wel eens de auto neemt.
Eén van onze maatregelen om de dorpskern aangenamer te maken en het zogenaamde gouden plein vlotter en veiliger blijft nog te vaak taboe. Met PVDA kiezen we ervoor om verschillende zaken te testen na overleg en echte inspraak van de Heistenaar. Zo wensen we tot 11u00 auto’s nog door de Bergstraat te laten, vanaf dan wordt onze geliefde winkelstraat autovrij tot 18u00. We zien dat dit bij verschillende Belgische winkelstraten reeds ingeburgerd is en ook op de zeedijken is het een gekende maatregel. Op die manier kunnen mensen die minder mobiel zijn nog tot hun favoriete winkel geraken en vormt het laden en lossen geen probleem.Tijdens de andere uren kan er dan optimaal genoten worden van het shopplezier in het centrum van Heist.
Maar ook de Oude Godstraat of de Grotstraat kan eventueel autoluw gemaakt worden en niet toegankelijk voor doorgaand verkeer. We verplaatsen de kiss-and-ride naar de achterkant van de academie en maken een verkeersvrij overdekt voetpad van de randparking Hof van Riemenstraat naar de academie. Deze maatregelen zullen zorgen voor een verademing op het gouden plein.
Verschillende kruispunten zorgen voor file omdat er evenveel auto’s moeten afslaan als rechtdoor rijden. We zorgen voor een verbreding en voeren voorsorteerstroken in.
Maatregelen moeten doordacht en efficiënt ingevoerd worden. We blijven in dialoog gaan en vinden proactieve participatie belangrijk. Bij betrokken buurtbewoners gaan we deur-aan-deur. Voor ons geen dure consultancy, maar Heistenaren zelf als expert over hun gemeente. We zorgen er dan ook ten alle tijde voor dat parkeren in Heist-op-den-Berg gratis blijft.