Financieel gezonde gemeente
De gemeente staat ten dienste van haar burgers. Het bestuur dient een begroting te maken die de Heistenaren de best mogelijke gemeente geeft om in te wonen. Een begroting maken betekent keuzes maken. Bij het begin van de legislatuur zagen we dat de eigen zitpenningen tot het maximum werden verhoogd. Maar enkele jaren later moest het woonzorgcentrum Berkenhof van de gemeente haar prijzen verhogen. Dit kan je aan niemand uitleggen. De keuze om de kosten voor de gewone Heistenaren te verhogen terwijl grote projecten geld te veel krijgen is niet de onze. Wij eisen betaalbare kinderopvang, goedkope vrijetijdsbesteding en gratis afvalophaling. Voor ons een Heist écht voor haar inwoners.
Meer achtergrondinformatie
Het gemeentebestuur maakte het leven voor de gewone Heistenaren duurder. Met de vaste kost voor afvalophaling betaalt elke inwoner nu een asociale vlaktaks, bovenop de verhoogde gemeentelijke opcentiemen. Ondertussen bleven de sterkste schouders en de grote bedrijven buiten schot. Een gemeente op mensenmaat is alleen mogelijk met een rechtvaardig financieel beleid. Zelzate, waar PVDA mee in het bestuur zit, laat zien dat het anders kan. Daar voerden ze een taxshift in. Ze vragen een iets grotere inspanning van de multinationals in hun gemeente, terwijl de lasten voor de inwoners en zelfstandigen werden verlaagd. ‘De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen,’ zijn geen holle woorden, maar kan in de praktijk omgezet worden.
Daarnaast noemen we een kat een kat. De grootste gemeentelijke inkomsten komen van het gemeentefonds van de Vlaamse overheid. Om een beleid op maat te maken, is het niet meer dan logisch dat deze inkomsten omhoog gaan.
Wat wij willen
1. Eerlijke belastingen van het grootbedrijf
- Met een tariefaanpassing van de belasting op drijfkracht en op vestiging laten we het grootbedrijf meer gemeentelijke belastingen betalen.
- We vermijden publiek-private samenwerking, waarbij de gemeente op lange termijn slechter af is. De gemeente houdt de sleutels zelf in handen.
- We dringen bij de federale overheid aan op een herziening van de berekening van de personenbelasting, zodat men meer rekening houdt met de inkomens uit vermogen.
Meer achtergrondinformatie
De fiscus ontziet personen met grote vermogens. De belastingen op inkomsten uit vermogen (roerende voorheffing) worden niet vermeerderd met gemeentelijke opcentiemen, zoals dat wel het geval is met de personenbelasting op de lonen en uitkeringen. In Heist-op-den-Berg bedraagt de aanvullende personenbelasting 7,5% procent. Al wie zijn of haar inkomen voornamelijk uit fortuin verkrijgt, betaalt daar dus geen gemeentelijke belastingen op. Een herziening van de berekening van de personenbelastingen, zodat in de toekomst ook met inkomsten uit de grote fortuinen rekening wordt gehouden, dringt zich op. Zo kunnen de gemeenten hun inkomsten verhogen en dragen de allerrijksten daar ook in bij.
De PVDA meent ook dat de grote bedrijven meer moet bijdragen aan de gemeentebegroting. Bedrijven maken gebruik van de collectieve gemeentelijke infrastructuur, van transportinfrastructuur, van onderwijs, van dienstverlening en van sociale voorzieningen zoals tijdelijke werkloosheid. Zonder die collectieve voorzieningen kunnen zij hun activiteiten niet uitvoeren en hun winsten niet verzekeren. Het is dan ook logisch dat ze een bijdrage leveren aan de gemeentefinanciën die daarmee in overeenstemming is.
In heel wat gemeenten hebben ze daarvoor een belasting op drijfkracht. In Heist-op-den-Berg is deze belasting in 2002 afgeschaft. We ijveren dan ook voor de herinvoering van een belasting op drijfkracht en voor de invoering van een belasting op bedrijfsvestigingen. Zo laten we de grote bedrijven meer gemeentelijke belastingen betalen. We werken daarbij niet met degressiviteit of een plafond, behalve voor bedrijven die met honderd procent groene energie werken. De concurrentie tussen de steden en gemeenten leidt tot een neerwaartse fiscale spiraal voor de grote bedrijven: ze betalen alsmaar minder belastingen. Om daar een eind aan te maken zouden de tarieven van deze belastingen het best federaal vastgelegd worden. Gelukkig liet de gemeente Zelzate, waar PVDA mee in bestuur zit, zien dat het anders kan. Ze voerden een taxshift in.
De gemeente moet ook op lange termijn denken. Publiek-private samenwerkingen worden steeds meer aangewend om kosten op korte termijn te besparen. Op lange termijn zijn we door huurkosten echter slechter af. En wanneer de nieuwe projecten door een private speler worden uitgebaat, worden vaak hogere prijzen aangerekend aan de inwoners. Het nieuw zwembad in private handen was dan ook een slechte zaak. Om de betaalbaarheid en kwaliteit te bewaren moet de gemeente de sleutels in eigen handen houden.
Verenigingen en projecten hebben geregeld nood aan financiële steun. Hierbij kan de gemeente een belangrijke rol spelen. De gemeente moet dan ook op een consequente en evenwichtige manier hier gehoor aan geven. Dat enkele grote projecten veel financiële steun krijgen waar weinig tegenover staat, terwijl andere verenigingen geen noodzakelijke hulp krijgen, is onrechtvaardig. De soepele concessieovereenkomst met voetbalclub KSK Heist is daar een voorbeeld van.
2. Minstens 15 procent extra middelen voor het gemeentefonds
- We dringen er bij de Vlaamse overheid op aan om de dotatie voor het Gemeentefonds met 15 procent op te trekken.
Meer achtergrondinformatie
Het gemeentebestuur gaat gebukt onder de maatregelen van de regeringspartijen. Op federaal en Vlaams niveau werden een aantal belastingverlagingen gestemd die een rechtstreekse negatieve invloed hebben op de gemeentebegroting. Zo moet Heist-op-den-Berg rekening houden met de verminderde belastingopbrengsten door de federale taxshift en de Vlaamse vrijstellingen van onroerende voorheffing.
Daarnaast is de verdeelsleutel voor het gemeentefonds zodanig verouderd dat Heist-op-den-Berg per inwoner veel minder budget ter beschikking heeft dan andere vergelijkbare gemeenten. De verschillen lopen hoog op. We ijveren voor een eerlijke en actuele verdeelsleutel en we dringen er bij de Vlaamse overheid op aan de dotatie van het Gemeentefonds met 15% te verhogen.
3. Financieel transparante gemeente
- We maken de gemeentelijke financiën overzichtelijk en begrijpbaar.
- We zetten de begroting van de gemeente op een eenvoudige en overzichtelijke manier online, naar het voorbeeld van www.jegemeentetelt.be
- We gaan na of Heist-op-den-Berg beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de gemeente daaruit terug en investeren we het op een duurzame en ethische manier.
Meer achtergrondinformatie
De gemeentelijke financiën en begroting zijn een kluwen waar de meeste mensen niet aan uit kunnen. Om duidelijk te maken waar het gemeentebestuur haar prioriteiten legt en waar het belastinggeld naartoe gaat, maken we de financiën begrijpbaar en overzichtelijk. We zetten de begroting van de gemeente op een eenvoudige en overzichtelijke manier online, naar het voorbeeld van www.jegemeentetelt.be. Dit online-platform is een initiatief van De Wakkere Burger vzw en Treecompany vanuit de idee dat iedereen vlot toegang moet hebben tot informatie over het budget van zijn of haar gemeente. Het initiatief startte met 4 pilootgemeenten. De gemeente Heist-op-den-Berg kan de volgende zijn.
We gaan na of de gemeente geld heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen, onethische praktijken of wapens. Als dat het geval is, trekken we het geld daaruit terug en investeren we het op een duurzame en ethisch verantwoorde manier.
4. We maken andere beleidskeuzes
- De meerjarenplanning moet, ten gunste van de sociale noden van de gemeente, aangepast worden. Armoedebestrijding en betaalbare huisvesting moeten, naast sociale voorzieningen en ouderenzorg, prioritair worden in de beleidsdoelstellingen.
- De zitpenningen van het gemeentebestuur gaan terug naar beneden op dezelfde hoogte als in 2018.
- Deze sociale noden vormen de leidraad voor het aanvragen en gebruik van fondsen van andere overheden.
- We stoppen de uitverkoop van gemeentelijk patrimonium aan projectontwikkelaars en ondernemers.
Meer achtergrondinformatie
Net zoals bij een gezinsbudget, maakt het gemeentebestuur maatschappelijke keuzes bij haar begroting. Nog voordat het meerjarenplan besliste Heist-op-den-Berg al om de zitpenningen te verhogen tot het maximum. Wraakroepend als je weet dat enkele jaren later de gemeente de prijzen voor de bewoners van het woonzorgcentrum Berkenhof duurder maakten. Maar ook de kosten voor de gewone Heistenaren werden afgelopen legislatuur alleen maar hoger terwijl de dienstverlening werd afgebouwd. Grote projecten kregen een voorkeursbehandeling, terwijl heel wat andere verenigingen en mensen in de kou bleven staan. Het gevoerde beleid is geen beleid op mensenmaat. De verdrievoudiging van de kansarmoedecijfers de laatst tien jaar is een schrijnend voorbeeld. Wij ijveren wel voor een gemeente op mensenmaat en daarvoor moeten we vooral investeren in mensen.