Financieel gezonde gemeente

De gemeente staat ten dienste van haar burgers. Het bestuur dient een begroting te maken die de Heistenaren de best mogelijke gemeente geeft om in te wonen. Een begroting maken betekent keuzes maken. Bij het begin van de legislatuur zagen we dat de eigen zitpenningen tot het maximum werden verhoogd. Maar enkele jaren later moest het woonzorgcentrum Berkenhof van de gemeente haar prijzen verhogen. Dit kan je aan niemand uitleggen. De keuze om de kosten voor de gewone Heistenaren te verhogen terwijl grote projecten geld te veel krijgen is niet de onze. Wij eisen betaalbare kinderopvang, goedkope vrijetijdsbesteding en gratis afvalophaling. Voor ons een Heist écht voor haar inwoners.

Wat wij willen

1. Eerlijke belastingen van het grootbedrijf

• Met een tariefaanpassing van de belasting op drijfkracht en op vestiging laten we het grootbedrijf meer gemeentelijke belastingen betalen.
  • We vermijden publiek-private samenwerking, waarbij de gemeente op lange termijn slechter af is. De gemeente houdt de sleutels zelf in handen.
  • We dringen bij de federale overheid aan op een herziening van de berekening van de personenbelasting, zodat men meer rekening houdt met de inkomens uit vermogen.

2. Minstens 15 procent extra middelen voor het gemeentefonds

• We dringen er bij de Vlaamse overheid op aan om de dotatie voor het Gemeentefonds met 15 procent op te trekken.

3. Financieel transparante gemeente

• We maken de gemeentelijke financiën overzichtelijk en begrijpbaar.
  • We zetten de begroting van de gemeente op een eenvoudige en overzichtelijke manier online, naar het voorbeeld van www.jegemeentetelt.be
  • We gaan na of Heist-op-den-Berg beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de gemeente daaruit terug en investeren we het op een duurzame en ethische manier.

4. We maken andere beleidskeuzes

• De meerjarenplanning moet, ten gunste van de sociale noden van de gemeente, aangepast worden. Armoedebestrijding en betaalbare huisvesting moeten, naast sociale voorzieningen en ouderenzorg, prioritair worden in de beleidsdoelstellingen.
  • De zitpenningen van het gemeentebestuur gaan terug naar beneden op dezelfde hoogte als in 2018.
  • Deze sociale noden vormen de leidraad voor het aanvragen en gebruik van fondsen van andere overheden.
  • We stoppen de uitverkoop van gemeentelijk patrimonium aan projectontwikkelaars en ondernemers.