Betaalbaar wonen

Steeds meer Heistenaren hebben het moeilijk een betaalbare woning te vinden. We zien een woonbeleid dat niet inzet op betaalbaar wonen, maar vrij spel geeft aan prestigeprojecten. Sinds de vorige verkiezingen bleven de prijzen stijgen. Een steeds groter deel van mensen hun inkomen gaat op aan woonlasten en voor velen wordt zowel huren als kopen stilaan onbetaalbaar. De wachtlijsten voor sociale huisvesting waren nooit hoger. Mensen komen dus in problemen, kunnen facturen niet meer betalen of moeten hun toevlucht nemen tot het kopen of huren van woningen in slechte staat. Duidelijke sociale en ecologische eisen bij nieuwe bouwprojecten, het bouwen van meer kwalitatieve sociale woningen voor een grotere groep rechthebbenden en de invoering van een huurprijzenraster zijn een sleutels om wonen betaalbaar te maken.

1. Een ambitieus beleid voor moderne sociale huisvesting

• We vergroten het aantal sociale woningen in Heist-op-den-Berg.
  • We dringen aan bij de Vlaamse overheid voor een nieuw en ambitieuzer Bindend Sociaal Objectief (BSO), al dan niet vastgelegd op regionaal niveau (vb. het werkingsgebied van de woonmaatschappij).
  • We versterken de woonzekerheid van de sociale huurders.
  • We maken komaf met de stigma’s rond sociale huisvesting door deze beter te integreren in de gemeente. Verspreiding en bereikbaarheid zijn daarin belangrijk.

2. Een huurprijzenraster en woonkeuringslabel op de huurmarkt

• We dringen aan bij de Vlaamse overheid om een raster voor huurprijzen op te stellen. Met dat raster worden de huurprijzen begrensd aan de hand van objectieve criteria, zoals de kwaliteit van de woning, de oppervlakte en het aantal kamers.
  • In afwachting van een huurprijzenraster van de Vlaamse overheid, stellen we als gemeente zelf een raster van huurprijzen beschikbaar. We promoten dit raster actief voor de verhuringen op ons grondgebied.
  • We leggen een conformiteitsattest op voor elke huurwoning. Zoals elk voertuig op de weg krijgt ook elk verhuurd pand controle op de kwaliteit.
  • De gemeente beheert zelf een website met alle woningen die te huur zijn. Met kwaliteitslabel en met vermelding van de huurprijs.
  • Woningen die niet voldoen, registreren we als ongeschikt of onbewoonbaar. De heffingen op ongeschikte of onbewoonbare woningen worden verhoogd en ook echt geïnd. Bij onbewoonbaarverklaring op de private huurmarkt, verplicht de gemeente zich ertoe de betrokken mensen binnen een redelijke termijn een andere woning aan te bieden.
  • We helpen verhuurders die niet de nodige middelen of expertise hebben om hun woning in orde te brengen met de normen van de Vlaamse Wooncode.
  • We bestrijden leegstand, zodat woningen maximaal kunnen benut worden waarvoor ze dienen.

3. Een actieve gemeentelijke vastgoedpolitiek

• We stellen sociale en ecologische objectieven in bij nieuwe verkavelingen en bouwprojecten. Voldoende betaalbare woningen, duurzaamheid en groene ruimten zijn hierin prioritair.
  • We verbieden de verkoop van gemeentegronden en gemeentegebouwen.
  • We richten een Heistse Wooncoöperatie op die zelf instaat voor de bouw, renovatie en isolatie van woningen.
  • Bij nieuwbouwprojecten van de Heistse Wooncoöperatie voorzien we twee derde betaalbare woningen (naar het Weense SMART-model) en een derde sociale woningen.
  • We integreren groene ruimten in bouwprojecten en willen geen nieuwe verkavelingen in landbouw- en natuurgebied.
  • We versterken en verbreden het lokaal woonoverleg