Wij verzamelen jouw klachten.

PVDA richt meldpunt rond vernieuwde vervoersplan De Lijn op: “We willen grootste noden in kaart brengen”

7 februari 2025

De afdeling van PVDA in Heist op den Berg heeft een nieuw meldpunt voor bus gebruikers opgericht. Via dit kanaal kunnen inwoners hun problemen kwijt over de geschrapte bushaltes of aangepaste uurroosters binnen het nieuwe vervoersplan van De Lijn.

 
Vorige maand deed het intussen veelbesproken nieuwe vervoersplan van De Lijn zijn intrede. Verspreid over Vlaanderen werden daarbij heel wat bushaltes geschrapt .Er verdwenen sommige lijnen, de route van anderen werd verlegd en de dienstregeling werd aangepast. Ook in Heist op den Berg wordt het nieuwe plan met weinig enthousiasme onthaald.
Oppositiepartij PVDA richt daarom nu ook een meldpunt waar inwoners hun problemen en ervaringen met de nieuwe busregeling kwijt kunnen. “Op die manier willen we de grootste noden in kaart brengen en zowel het gemeentebestuur als De Lijn onder druk zetten om het plan te laten aanpassen”, zegt gemeenteraadslid voor PVDA Senne Heremans. “Het gemeentebestuur en De Lijn beseffen niet goed wat dit plan teweegbrengt voor heel wat mensen. Als we met gebruikers van de bussen praten, wordt duidelijk dat hun vrijheid voor een deel wordt afgepakt.”
De gemeente Begijnendijk heeft meteen een klachteninzameling gestart om ermee naar de vervoersregioraden te trekken. Bij de gemeente Heist-op-den-Berg bleef de gemeentelijke website bepekt tot een informatiepagina. PVDA neemt nu dus het heft in eigen handen.
 
 
Eerder blaasde de partij ook een petitie voor het behoud van buslijn 520, 160 en 161 samen met oppositiepartij ETA+ nieuw leven in. “Samen met het nieuwe meldpunt zetten we ook de petitie verder om duidelijk te maken dat we ijveren voor meer en beter openbaar vervoer. Openbaar vervoer is één van de sleutel voor heel wat actuele problemen zoals de vele files, luchtvervuiling, de klimaatdoelstellingen, stijgende armoede en eenzaamheid. Het zijn mensen zonder auto’s, scholieren en de oudere mensen die de bus nemen. Zij vinden vaak geen bushalte meer nabij hun woning en zijn steeds minder in de mogelijkheid om in het centrum van de gemeente te geraken. Voor een aantrekkelijke gemeente zijn er meer, betere én liefst gratis bussen nodig en niet minder.”