PVDA vraagt verslagen van Heists schepencollege op

Nadat Pano woensdagavond in hun wekelijkse reportage de focus legde op de enorme toename van appartementen in het straatbeeld, kwamen er heel wat merkwaardige samenwerkingen tussen schepenen en projectontwikkelaars naar boven. Dit gaf de aanleiding voor de lokale PVDA-afdeling om ook in Heist-op-den-Berg dieper te graven in enkele dossiers. “Toen het luxeproject Park op den Berg goedgekeurd werd door het schepencollege, was Patrick Feyaerts zowel schepen als mede-architect van dit woonproject. Dit gaan we dieper bekijken,” klinkt het bij de partij.

Het woonproject Park op den Berg is al langer volgens PVDA een doorn in het oog van de Heistse berg, maar nu gaan ze ook een stapje verder. “We begrijpen totaal niet dat de vergunning voor dit project zo snel afgeleverd werd,” zegt Senne Heremans, voorzitter van PVDA Heist-op-den-Berg. “Rond de Heistse berg mag er maximaal 15,5 meter in de hoogte gebouwd worden. Daarnaast heeft de gemeente voor het hoogste punt van Heist nooit de moeite gedaan om strikte bouwvoorwaarde op te leggen,” voegt Heremans toe. Dat toenmalig schepen van kerontwikkeling Patrick Feyaerts één van de architecten is van het project is voor de linkse partij iets te toevallig. “Zo’n constructie kan gemakkelijk aanleiding geven van belangenvermenging. We vinden dat de Heistenaar recht heeft op antwoorden. Je kan toch niet blijven vertellen dat het luxeproject dient om tegenmoet te komen aan de bevolkingstoename? Het bovenste pension kost bijna één miljoen euro en geraakt maar niet verkocht. Logisch ook, welke Heistenaar kan dit betalen?

Oog op de toekomst

De lokale afdeling maakt zich ook zorgen over de toekomst. “Er was beloofd dat er maximaal 5 bouwlagen hoog ging gebouwd worden en dat burgers inspraak zouden krijgen. Dat is allemaal niet gebeurd door een snelle procedure achter de schermen. We zien bij naburige gemeenten dat er langs de Nete ook appartementen gebouwd worden. We willen echt vermijden dat grote projecten in de toekomst zomaar kunnen passeren zonder de burger en het middenveld te betrekken. We hebben prachtige natuur in Heist en die is te kostbaar om zomaar ten prooi te vallen aan winstbejag.” PVDA Heist-op-den-Berg diende een aanvraag in om alle verslagen van het schepencollege die te maken hebben met Park op den Berg in te kijken en bekijkt dan welke stappen er verder genomen worden.