PVDA klaagt samen met buurtbewoners schimmel- en vochtplekken in sociale woningen aan

17 juli 2024

PVDA Heist-op-den-Berg is niet te spreken over de omstandigheden waarin enkele Heistse bewoners moeten leven. De linkse partij klaagt de vele vochtproblemen aan en ging in gesprek met bewoners van de sociale woonwijk in Booischot. “Dit is absoluut geen gezonde situatie, ook de gemeente draagt een verantwoordelijkheid.”

Het natte weer zorgt voor vele ondergelopen kelders of lekkende daken, maar in verschillende Heistse sociale woningen, beheerd door woonmaatschappij Leefgoed, gaat het verder dan dat. PVDA Heist-op-den-Berg sprak met enkele bewoners en was verbaasd over de woonomstandigheden. “Marian schildert elk jaar haar woning, maar de schimmelplekken komen even snel terug. Reeds drie jaar geleden heeft ze een melding gemaakt en herhaaldelijk doet zij deze opnieuw, maar nog steeds verandert er niets aan de situatie,” ligt Senne Heremans, lijsttrekker van PVDA Heist-op-den-Berg bij de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober toe, “Ze kampt met enorme vochtproblemen en krijgt geen gehoor. "We willen dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt.”

Angst voor uithuiszetting

Niet iedereen wil in de pers verschijnen uit angst om uit huis gezet te worden. Zo getuigt een anonieme bewoner: “We hebben enkel glas en geen ventilatie, waardoor er steeds opnieuw aan de ramen schimmel ontstaat. Ik schuur het vaak af, maar poetsen lijkt geen zin te hebben. Ook onze dakisolatie is kapot door de vogels. We durven het niet nog eens aankaarten, want we hebben bang uit huis te worden gezet.” Een andere bewoner getuigt: “Als het hard regent, regent het hier binnen via de keuken. Ik moet je niet vertellen hoe vaak ik de laatste maanden heb moeten dweilen.”

Verantwoordelijkheid gemeente

PVDA heeft een schriftelijke aanvraag ingediend bij schepen voor armoedebestrijding Dirk Van Noten (CD&V) om een gemeentelijke procedure op te starten. Heremans: “We hebben nu enkele voorbeelden ontdekt, maar wie weet hoeveel mensen leven er nog in erbarmelijke omstandigheden. We vragen aan de gemeente om actief de woonomstandigheden te controleren en maatregelen te eisen van woningmaatschappij Leefgoed, die verantwoordelijk is voor de sociale woningen.” Heremans heeft zijn huiswerk gemaakt en wilt zelf een stapje verder gaan: “Als na een aangetekend schrijven over de gebreken van de gemeente de herstellingen niet worden uitgevoerd binnen het afgesproken termijn, dient de huur eenzijdig te worden verlaagd in afwachting van reparatie. Elke Heistenaar verdient een menswaardige thuis,” zo klinkt het nog.

👉Facebook

👉Bekijk hier de reportage op RTV

Enkele Foto's van de situatie in het huis van Marian.

Schade 1
Schade 2