PVDA Heist-op-den-Berg start met actieplan tegen het verdwijnen van de Heistse geldautomaten.

Nadat afgelopen dinsdag 20 februari 2024 de geldautomaat in Hallaar gesloten werd, is de lokale afdeling van PVDA in actie geschoten. “De kans is reëel dat dankzij het nieuwe cashpunt in de Bergstraat banken in de deelgemeenten de kans zien om hun geldautomaat ook te sluiten. Dit mogen we niet laten gebeuren.” zo klinkt het. PVDA hangt affiches omhoog, richt een facebookgroep en webpagina op om alles in kaart te brengen en stuurt een motie naar de gemeenteraad. “We roepen alle Heistenaren op om hun ervaringen te delen zodat we een actie krijgen voor en door burgers.”

Afgelopen dinsdag sloot de geldautomaat van Fintro in Hallaar. Een reden voor PVDA om in actie te schieten. “Op 10 jaar tijd zullen er 4000 geldautomaten verdwijnen in heel België. Ook Heist-op-den-Berg blijft niet gespaard. Dit heeft enorme gevolgen voor alle mensen die afhankelijk zijn van cash geld. Van de spaghettidag van de voetbalclub tot een verjaardagscentje voor de kleindochter of gewoon de dagelijkse betaling bij de bakker. Toegang tot je eigen geld is een grondrecht en vele Heistenaren, kleine zelfstandigen en verenigingen zijn afhankelijk van cash geld,” zo zegt Senne Heremans, PVDA-lijsttrekker voor de gemeenteraad, “We zien veel voordelen van de digitalisering, maar niemand mag uit de boot vallen.”

Centrale cash-punten om te besparen

Begin maart 2020 werd Batopin opgericht. Een NV van de vier grootbanken KBC, Belfius, ING en BNP Paribas Fortis (hoofdbank van Fintro). De cashpunten worden centraal geplaatst. Voorlopig is er maar eentje gekomen in Heist-op-den-Berg, in de Bergstraat tegenover het cultuurplein. Op de website van Batopin zien we geen enkele aanwijzing dat er nog cashpunten zullen komen in de 10 andere deeldorpen van Heist-op-den-Berg. “De grote banken zien de kans om te besparen op maatschappelijke dienstverlening. Deze besparing gaat ten koste van de gewone Heistenaar. Onbegrijpelijk als je weet dat de banken in 2023 miljarden winst maakten. Het is voor vele dorpsgenoten al een hele onderneming om in het centrum te geraken. Een geldautomaat in elk deeldorp moet de norm worden in Heist-op-den-Berg, want toegang tot eigen geld is een grondrecht. De overheid heeft de taak haar burgers te ondersteunen hierin. Ook de gemeente kan haar deel doen.”, vindt Heremans.

Facebookgroep en website

Seniorenvereniging Okra heeft samen met Testaankoop en Financité op hun opgestelde petitie SOSCASH reeds 29.000 handtekeningen verzameld voor het behoud van geldautomaten. De Heistse PVDA roept op om de petitie van SOSCASH te tekenen, maar gaat ook een stapje verder. “We hebben de facebookgroep Cash in Heist opgericht, waarin we alle Heistenaren uitnodigen hun ervaringen te delen zodat we dit in kaart kunnen brengen. Meten is weten en we willen niet voor verrassingen komen te staan. Alles wat binnenkomt en nog meer info centraliseren we op de opgerichte webpagina www.cashinheist.be.”

Motie en affiches

Iedereen die wilt mag een affiche omhoog hangen. Zelf gaan we ook rond om deze te verspreiden. Het ergste wat er kan gebeuren is dat alle geldautomaten in alle stilte verdwijnen. Wij willen er net meer, minstens één in elk deeldorp. Naast de oproep om de petitie te tekenen, gaan we ook een motie indienen bij de gemeenteraad. Hopelijk wordt deze ondersteund zodat de gemeente Heist-op-den-Berg de rechten van haar burgers vertegenwoordigt op bovenlokaal bestuur.”

👉Kijk hier het RTV verslag