PVDA Heist-op-den-Berg maakt top 5 bekend: “Jongste kandidaat in Heist-op-den-Berg en stemmentrekker op hoge plaatsen.”

26 juni 2024

De lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober beginnen stilaan vorm te krijgen en ook de lokale afdeling van PVDA zit niet stil. Dat Senne Heremans (30) de lijst gaat trekken, was reeds vorig jaar bekend, maar nu wordt ook de top 5 bekendgemaakt. Het is geen toeval dat Lisa De Preter (26) op de tweede plaats komt. Zij stond bij de verkiezingen van 9 juni als 1ste opvolger voor het Vlaams parlement en kreeg maar liefst 6.002 voorkeurstemmen. Daarnaast vinden we nog Els De Keuster , Jef Spruyt en, opvallend, de nu nog 17-jarige Norah De Jonghe.

6.002 stemmen

Lisa De Preter werd beloond voor de campagne die ze gevoerd heeft. Maar liefst 6.002 mensen uit de provincie kleurden haar persoonlijk bolletje. “Dat doet deugd,” zegt De Preter, die in haar vrije tijd hoofdanimator is op Speelplein Heist “Ik heb nu super veel zin om ook in Heist-op-den-Berg de sociale punten op de agenda te zetten.” De Preter stond ook in 2018 op de gemeenteraadslijst op plaats 10. Naast De Preter zien we alleen maar nieuwe gezichten in de top 5. Arbeidster Els De Keuster (47) werkt bij familiehulp en is vakbondsafgevaardigde bij ACV Puls. “Bij familiehulp kom je bij hulpbehoevenden, naar deze mensen moet meer aandacht gaan,” zegt de Keuster, “dat de bankautomaten overal verdwijnen, voelen mijn cliënten het hardst.”

17 jaar

Na Jef Spruyt (60), oud-chiroleider en leerkracht vinden we nog een opvallende kandidaat op de 5de plaats. Norah De Jonghe, zoals haar naam doet vermoeden, zal wellicht de jongste kandidaat zijn in Heist-op-den-Berg. De Jonghe wordt pas 18 jaar op 31 augustus en behaalde maandag haar middelbaar diploma. “Ik zie mijn leeftijd als een troef,” licht De Jonghe toe, “nog te vaak wordt er over jongeren gepraat, maar niet met jongeren. Nochtans gaat het beleid over onze toekomst, moeten wij nog op de te duren woningmarkt een huis zoeken en worden jongeren zonder rijbewijs, zoals ik, steeds meer aan hun lot overgelaten. Ik zie in PVDA een partij die hoop geeft voor de sociale verandering waar zoveel mensen nood aan hebben.”

Heremans is tevreden met zijn kopploeg. “Met deze top 5 hebben we jongeren, mensen in het werkveld en ervaring. Als opkomende partij durven wij zeggen wat veel mensen denken. Projecten zoals Park op den Berg of een speelbos dat gaat verdwijnen, daar heeft niemand wat aan. Laten we de Heistenaar terug centraal zetten. Van jong tot ervaren, deze ploeg vertolkt dat,” klinkt het nog.

Senne Heremans en Lisa De Preter in september 2023 toen ze een petitie hielden voor het voortbestaan van de ijsbaan. De petitie werd 3.124 keer getekend.

Norah de Jonghe, tweede van links, op campagne met de jongerenploeg van PVDA Heist-op-den-Berg. De Jonghe is nog maar 17 jaar en wordt net op tijd 18 jaar.

Lisa De Preter in september 2023 bij de kunstijsbaan. Ze was de trekker in de petitie die 3.214 keer getekend werd. Zelf kreeg De Preter 6.002 voorkeurstemmen als opvolger voor het Vlaams parlement bij de verkiezingen van 9 juni 2024.