PVDA Heist houdt nieuwjaarsreceptie en zet personeelsleden van welzijnsvereniging De Zilveren Zwaan in de bloemetjes.

Zaterdagavond  27 januari verzamelden zo’n honderd leden en sympathisanten van PVDA op de nieuwjaarsreceptie van de lokale afdeling in café vélodroom in het cultureel centrum Zwaneberg. Senne Heremans, PVDA-lijsttrekker voor de Heistse gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober, trapte de verkiezingscampagne op gang. “Wij zijn de nodige stem als megafoon voor de vakbonden, verenigingen en middenveldorganisaties in de gemeenteraad.

” Zo klonk het in Heremans zijn toespraak, “We verenigen burgers hun stem. Zo staan we aan de kant van de personeelsleden van De Zilveren Zwaan die in protest gaan tegen hun veranderende arbeidsvoorwaarden en steunen we actiecomité Red het Speelbos. Of kijk bijvoorbeeld naar de petitie voor het behoud van de schaatsbaan waar we op enkele weken tijd meer dan 3000 handtekeningen op inzamelden.”

Participatie

Een belangrijk punt van de linkse partij wordt burgerparticipatie in de gemeente. Afgelopen week werd de gemeentebarometer gepubliceerd waarin bleek dat maar 18% van de Heistenaren vindt dat er voldoende consultatie van de bevolking is. Een daling van 16% tegenover 2021. De reactie afgelopen vrijdag van burgemeester Jan Moons (N-VA) getuigt volgens Heremans van wereldvreemdheid. “In plaats van met deze serieuze daling aan de slag te gaan, verdedigde de burgemeester hun beleid en de georganiseerde participatiemomenten waardoor de schuld van de daling bij de Heistenaren werd gelegd. Een groot contrast met wat wij aan het doen zijn. Op dit moment hebben we maar liefst 886 Heistenaren bevraagd, trekken we de straat op en gaan we echt met de mensen in dialoog. Zo weten we wat er leeft en kunnen de Heistenaren mee ons verkiezingsprogramma vormgeven. We gaan voor 1000 Heistenaren dus blijven de komende weken nog de straat op trekken.” reageert Heremans.

Bloemen voor personeel van de De Zilveren Zwaan

Als afsluiter voor de avond huldigde PVDA Heist-op-den-Berg het personeel  van de Heistse welzijnsvereniging De Zilveren Zwaan. Zij protesteerden in december aan het gemeentehuis met een fluitactie. “De lonen gaan er bij de meeste personeelsleden op achteruit en dankzij de vele vacatures die niet opgevuld geraken, staan er steeds minder personeelsleden voor steeds meer bewoners. Dit is een vicieuze cirkel van uitval die alleen maar tegengehouden kan worden door investeringen in de werknemers zodat deze een degelijk loon kunnen ontvangen voor degelijk en haalbaar werk. De zorgwerkers van De Zilveren Zwaan hebben een sterk signaal gegeven aan de gemeente dat zorgwerk respect verdient. De actie aan de gemeenteraad getuigt van moed,” zo feliciteerde Heremans het hele team. Francine Van Looy, logistiek medewerken van WZC Berkenhof, mocht in naam van alle personeelsleden van De Zilveren Zwaan de bloemen in ontvangst nemen. “Ik heb veel respect voor de steun die we krijgen van PVDA,” reageerde Van Looy. “Dat doet deugd nadat we veel tegenwind kregen voor onze acties. Al geven we niet op.”

👉Neem hier een kijkje op onze Facebook-pagina

NJR Heist
NRJ Heist